Trädbeskärning

Vi blev inbjudna till Oscarsbergs Trädgård för att få mer kunskap om trädbeskärning. . En liten grupp nyfikna medlemmar dök upp för att få lära sig mer om detta ämne av Janne Gustafsson, som mycket pedagogiskt försökte lära ut sin kunskap. JAS ( juli, augusti och september) är en mycket lämplig tid att beskära sina träd och buskar.

Plantera inte träden för djupt. Förökningsstället bör ligga ovanför jorden.

Vi samlades runt en Transparente blanche som behövde en hel del omsorg. Janne tog bort grenar som växte inåt, som var torra, för klena osv.

I många gamla trädgårdar är kronan formad som ett paraply

Att lägga snittet rätt är viktigt. Inte lämna små stumpar. Rätt verktyg är också viktigt. Själv använder han en Felco sekatör med utbytbara blad,  sekatörernas Rolls -Royce.

Man ska öppna upp trädkronan, se till att ljuset når alla äpplen.

Janne fick svara på flera kluriga frågor bland annat om ympning. En av medlemmarna visade hur han hade ympat in många grenar på ett körsbär. Alla dog. Janne trodde att det var för sent in på växtsäsongen.  De är lätt att misslyckas då. Nu är det dags att se om sina vinrankor. Bida upp dem som man vill spara och klippa bort resten.

Efter kortkursen fick vi handla i butiken med 25% rabatt. Flera gjorde fina fynd.

Elisabeth Sandberg