Sommarresan 2018 – Branta Täppan

Här bor Agneta och Lars Andersson sedan 20 år.. Men här har människor bott mycket länge, det vittnar fynden av stenyxor mm om. Idag, drygt 20 år senare, har nästan alla ytor gjorts om. Tonvis med sten har forslat dit.Trädgården består av större och mindre perenna rabatter och även av ett litet woodland bland de gamla enarna och en frösådd flerstammig oxel med klättrande klematis. Till glädje för oss kattvänner fanns 10 katter på gården just nu, många små som sedan skulle få nya hem.

På väggarna har de spaljerade fruktträd som nog kräver en hel del arbete, så höga som dom blivit. Det finns flera växthus men i det största finns en riktig ugn som man kan baka i om andan faller på.

Ett stort köksland med djupgrävda, upphöjda bäddar förser familjen med grönsaker för nästan hela året.
Man har också installerat etrt eget reningsverk så man kan klara sitt egna avlopp. Flädersaft med den rosa flädern i fanns att köpa och massor av fina plantor.
Efter detta besök åt vi lunch i Skottvångs restaurang. Resan fortsatte sedan till Hammarstugan i Hölö.