Kärrboda

sten första aktivitet – besök på Kärrboda gård höll på att utebli. Ägaren Stefan Uhlinder och hans fru Marta Hedin hade ett annat åtagande denna dag som inte kunde ändras – men en god vän Carina ville gärna visa oss runt istället denna gång.

Men eftersom Stefan ville visa oss alla sina trädprojekt så hade han förberett en noggrann karta och – dessutom – svarade på akuta frågor ”live” i telefonen.

Redan vid brevlådorna möte man av bamsehöga liljor – som Stefan på telefonen tror sej komma ihåg att dom heter Schehrazade och det ser dom ut som…

Familjen bor inte i stora huset utan i den gamla renoverade bagarstugan vars omgivande planteringar finns  den bok  ”Arkitektens trädgård” som ses på en av de övre bilderna.

Stefan är mycket intresserad av träd. Många ovanliga finns i trädgården. Men vi har blivit lovade att få återkomma nästa vår och då få guidning av honom själv.

I det gamla uthuset har Stefan byggt en atelje – han är konstnär. Men rabatterna runt huset med många vackra gräs är Martas skapelser.

Här har besökarna samlats kring Carina som på telefonen får svar på varför den lilla dalgång vi nu står i heter Mitjurindalen. Wikipedia skriver; Ivan Vladimirovitj Mitjurin, född 27 oktober 1855 i guvernementet Rjazan, död 7 juni 1935 i Mitjurinsk, var en rysk hortonom, mottagare av Leninorden  Mitjurin arbetade en hel del med att korsa fram nyttiga bär och frukter och vad vi förstår roar sig även Stefan med ympning på de träd som vi ser här. Men det får vi veta mer om vid nästa besök .

Och självklart får Carina en liten fågel av Elisabeth. Vi ser fram emot att komma tillbaka och träffa mäster själv och hans Marta.