Besök i Lunden hos Tony och Benita

Runtuna trädgårdsförening gjorde den 22 augusti en utflykt till Oxelösund till Tony Edberg och Benita Hedman Runesson.
Vi välkomnades av S:t Botvids kyrkklockor som spelade en lång melodi innan Benita kunde berätta om kvällen upplägg.

Björntorps äldreboende var kvällen första mål. Där har Tony och Benita anlagt äldreanpassade trädgårdar. Vi fick besöka 2 av dem. Tanken är att de äldre lätt kan ta sig runt i trädgården. Därför är rabatterna och gångarna runda. I rabatterna finns ”gamla” växter som de ska känna igen tex löjtnanshjärtan, pioner, prästkragar, lavendel mm. Det fanns blommor som fjärilarna älskar för att få in dessa bland växterna. Blommorna hade starka färger för att tilltala de äldre. På våren blommar tex tulpaner i rött och gult.

. Gångarna var belagda med kross från Järnverket, som fungerade bra att köra på med rullstol eller rullator. Kommunen hade tidigare planterat ett vildapelträd som är vackert att titta på men där frukterna inte går att använda till något utan blir ett hinder när de faller till marken. Inte så genomtänkt.
Det fanns också en upphöjd plantering där det växte jordgubbar, blåbärstry, vinbär mm där det var lätt att plocka de lockande bären.
De äldres rum vätter mot trädgården för att de ska lockas ut och gå runt eller bara sitta och njuta på utställda trädgårdsmöbler.

Vi avslutade utflykten med ett besök i Hälsoträdgården Lunden som Tony och Benita driver. När vi klev in där möttes vi av den underbara dahlian Sincerity Bicolor Lilac. Den var helt betagande. Flera av oss kunde inte motstå ett köp!

Vi drack vårt medhavda kaffe där innan vi fortsatte runt i trädgården för spaning efter köpvärda växter. Många gjorde fina kap!

Alla var nöjda med kvällen.
Ett stort tack
till Tony och Benita som tog emot oss!

Text och bilder:
Elisabeth Sandberg och
Marie Sandberg

Glöm inte! Skördefest den 13 september kl.18.30 i Församlingssalen vid Runtuna prästgård. Ta med något som du vill bjuda på tillagat av din skörd. Hemlig underhållning. Pris 100 kr/ person om du inte bidrar med något.

Anmälan senast måndagen den 10 september till Elisabeth Sandberg 073-630 74 82 eller lisasandberg51@gmail.com